Hvordan uttrykke medfølelse – Alt du trenger å vite

Det å uttrykke medfølelse er noe mange sliter med. Det kan virke enkelt ved første øyekast, men jeg hører og leser til stadig om folk som spør hvordan uttrykke medfølelse. I dette innlegget skal jeg se nærmere på hva du kan gjøre for å uttrykke medfølelse overfor venner, familie, kolleger og andre.

Medfølelse er et kraftig verktøy for å endre folks liv. Mange studier er gjort for å forstå effekten av medfølelse. Det er studier som har vist at mennesker som er medfølende med andre har mindre sannsynlighet for å ha psykiske problemer.

Hva er medfølelse?

Medfølelse er et begrep som vi ofte hører om, men likevel kan virke litt skummelt å definere. De fleste av oss forbinder det med å føle med noen.

Store Norske Leksikon omtaler medfølelse som “en mer aktiv form for empati ved at man også har et aktivt ønske om hjelpe.”

Hvis vi ser på en litt mer akademisk tilnærming, sier Norsk Akademisk Ordbok at medfølelse innebærer “deltagende følelse overfor en annens (andres) lidelse, sorg, motgang e.l.”

Det ser ut til at vi alle leter etter måter å uttrykke medfølelse på – selv om det bare er i våre egne hoder. Når du føler deg sjenerøs, medfølende, forståelsesfull eller empatisk overfor noen andre, kan det hende du ikke er klar over det. Men du gjør det.

I tillegg til å kunne føle disse følelsene, er det også viktig å kunne uttrykke dem. Å uttrykke følelsene dine er ofte lettere enn å oppleve dem. Faktisk er det lettere å uttrykke følelsene dine gjennom ord enn det er å føle dem innvendig. For eksempel, hvis du føler deg sint, kan du rope eller trampe rundt eller lufte til en venn. Hvis du føler deg trist, kan du gråte eller skrive om det.

Slik kan du uttrykke medfølelse – 7 steg

Det å uttrykke medfølelse trenger ikke å være så vanskelig som det først høres ut som. Ved å følge de 7 stegene nedenfor kan du se og lære hvordan uttrykke medfølelse overfor andre.

  1. Vær tålmodig

Når vi er stresset, har vi en tendens til å miste tålmodigheten og bli kortvarige. Når vi er medfølende, prøver vi å forstå hva andre går gjennom og hvordan de har det. Vi dømmer dem ikke, vi bare lytter.

Medfølelse handler ikke om å være hyggelig, det handler om å forstå hvor noen andre kommer fra. Hvis du har problemer med å uttrykke medfølelse, kan du prøve å huske at alle går gjennom forskjellige ting til forskjellige tider.

Du har kanskje hatt en dårlig dag, men det betyr ikke at du skal behandle folk dårlig. Prøv å holde deg rolig og behersket.

  1. Ikke ta det personlig

Hvis noen sier noe frekt til deg, trenger du ikke å bli fornærmet. Husk at de sannsynligvis ikke prøver å fornærme deg, men de er bare frustrerte og sinte. Prøv å tenke på situasjonen deres før du reagerer.

Kanskje ble de lei seg fordi de ikke fikk nok søvn i natt, eller fordi det har skjedd noe trist eller alvorlig i livet deres. Eller kanskje de føler seg overveldet med jobb og skole. Uansett hva tilfellet kan være, bør du prøve å sette deg selv i deres sko og innse at de kanskje ikke engang vet hva de sier.

  1. Gi komplimenter

Det å gi komplimenter til noen er en fin måte å vise dem at du bryr deg om dem. Komplimenter får oss til å føle oss bra og øke selvtilliten vår.

Det å gi noen et kompliment mens de er en vanskelig eller tøff situasjon, er en fin måte å uttrykke medfølelse. Fortell dem deretter om noe de gjorde riktig, eller noe du setter pris på ved dem. Et enkelt “jeg elsker deg” er alltid verdsatt.

  1. Lytt

Det å lytte er en ferdighet som krever øvelse, men det er utrolig viktig for hvordan uttrykke medfølelse. Men hvis du virkelig ønsker å lære å lytte, så må du være oppmerksom på hva folk sier. Det er ikke nok å bare lytte passivt uten å tenke over hva de egentlig sier.

Legg merke til tonefall, ansiktsuttrykk, kroppsspråk og bevegelser. Tenk nøye over hva de sier og prøv å forstå hva de prøver å kommunisere.

  1. Smil

Det å smile får folk rundt deg til å føle seg bra. Smil kan være utrolig smittende, og hjelper oss å slappe av og senker blodtrykket. Det hjelper oss også å frigjøre endorfiner, som er kjemikalier som gir oss lykkefølelser. Så bare smil i vei til smilemusklene i ansiktet blir utslitt!

  1. Ta deg tid til å observere

Ta deg tid til å observere de små tingene rundt deg. Se på himmelen, trærne, blomstene, skyene og alt annet. Legg merke til naturens skjønnhet og sett pris på det faktum at du lever.

  1. Gjør tilfeldige handlinger av vennlighet

Å gjøre snille ting for fremmede er en fin måte å spre medfølelse på. Hjelp noen med å bære dagligvarer hjem, hold åpne dører for folk, eller gjør noe som viser at du bryr deg. Tilfeldige handlinger av vennlighet bidrar til å bygge relasjoner og lære folk at vi alle er koblet sammen.

Hva du bør tenke over før du uttrykker medfølelse

Hvis du vil uttrykke medfølelse, må du først erkjenne dine egne følelser. Hvordan gjør du det? Prøv å skrive ned en liste over alt som får deg til å føle deg dårlig, glad, sint, trist, forvirret, glad, redd, håpefull, og så videre.

Les deretter over listen og prøv å identifisere et par spesifikke tilfeller når du kjente hver følelse. Du kan for eksempel skrive ned en hendelse som gjorde at du ble sint. Kanskje skjedde det når du kjørte til jobb og du så en bil parkert foran en handicap-plass. Du var ikke helt sikker på hvorfor sjåføren hadde stoppet der, men du syntes det var frekt, så du tutet på han

Når du har identifisert hendelsen som utløste sinnet ditt, kan du se etter måter å uttrykke medfølelse på. Hvordan ville du at andre skulle ha uttrykt medfølelse overfor deg i en gitt situasjon?

Fordeler med å vise medfølelse

Det er mange grunner til at du bør lære deg å uttrykke medfølelse. Det kan nemlig ikke bare gjøre livet bedre for den du uttrykker medfølelse overfor, men også få deg selv til å føle deg bedre.

  1. Medfølelse forbedrer sosiale ferdigheter

Å uttrykke medfølelse gjør at vi forstår og føler med andres behov. Når vi lærer å være medfølende med andre, utvikler vi en bedre følelse av kommunikasjon og sosiale ferdigheter.

  1. Medfølelse hjelper med å opprettholde et sunt forhold

Når vi uttrykker medfølelse med noen som lider, gir vi dem muligheten til å helbrede og vokse. De vil bli bedre mennesker hvis vi viser dem hvor mye vi bryr oss om dem. Dette er noe de utvilsomt kommer til å sette pris på, noe som forbedrer forholdet mellom dere.

  1. Medfølelse forbedrer selvtilliten

En person som er medfølende har en sterk følelse av egenverd. Personer med høy selvtillit lider mindre av depresjon og angst.

  1. Medfølelse gjør oss lykkeligere

Når vi praktiserer medfølelse med andre, har vi en tendens til å føle oss lykkeligere. Studier har også vist at personer som praktiserer medfølelse er mindre utsatt for angst og depresjon.

  1. Medfølelse gjør oss sterkere

Når vi viser medfølelse overfor andre, får vi dem til å føle seg elsket og ivaretatt. Dette hjelper oss til å bli sterkere mennesker.

  1. Medfølelse hjelper oss å være mer tilkoblet

Å være medfølende og empatisk overfor andre kan hjelpe oss til å koble oss og føle oss nærmere verden. Vi kan også føle oss mer knyttet til menneskene rundt oss.

  1. Medfølelse hjelper oss til å være mer hjelpsomme

Når vi er medfølende med andre, gjør det oss mer hjelpsomme overfor dem. Vi vil være mer tilbøyelige til å hjelpe dem.

  1. Medfølelse bygger tillit

Å uttrykke medfølelse med noen bygger tillit. Folk vil stole mer på deg hvis du viser dem din omsorg og bekymring.

  1. Medfølelse forbedrer helsen vår

Medfølelse er en stor stressbekjempelse. Folk som er medfølende med andre har mindre sannsynlighet for å ha stress og depresjon. Dette er fordi det er mindre sannsynlig at de opplever følelser av sinne og aggresjon.

Derfor er det viktig å uttrykke følelser

Når du uttrykker følelser bearbeider du faktisk tankene og følelsene dine til noe håndgripelig. Du setter ord på opplevelsen din. Og når du gjør det, tar du et skritt mot helbredelse.

Å uttrykke følelsene dine er en måte å helbrede deg selv på og komme deg videre. Ved å anerkjenne følelsene dine og opplevelsene dine, kan du begynne å forstå dem, bearbeide dem og gå utover dem.

Når du føler medfølelse, tenker du sannsynligvis på andre mennesker. Du vil sannsynligvis forestille deg dem i en rekke situasjoner, og du vil begynne å se problemer i et annet lys. Men det er ikke alltid lett å uttrykke medfølelse.