Hvordan øke forbrenningen – Gode tips og råd

Hvis du leter etter måter å forbedre måten kroppen din forbrenner kalorier og fett på, kan det være på tide å ta en titt på livsstilsvanene dine. Hvordan øke forbrenningen? Det er flere ting du kan gjøre på daglig basis som kan hjelpe kroppen din å forbrenne flere kalorier enn tidligere. Her er noen tips for å hjelpe deg.

Spis mindre måltider

Det viktigste du trenger å vite er at å spise for ofte gjør ikke nødvendig at du spiser mer. Det er bedre å spise oftere, men mindre måltider, enn å spise færre store måltider.

Å spise mindre måltider i løpet av dagen kan bidra til å holde blodsukkeret stabilt, noe som også vil hjelpe på din generelle helse. Du vil føle deg mett lenger når du spiser tre små måltider om dagen i stedet for to store. Dette vil hjelpe deg å unngå overspising, spesielt hvis du har en tendens til å spise mellom måltidene.

Drikk vann

Det er viktig å drikke nok vann hver dag for å holde seg hydrert. Vann er avgjørende for fordøyelsen og for at organene dine skal fungere ordentlig. Det hjelper også å skylle ut giftstoffer fra systemet ditt.

Når du ikke drikker nok vann, må kroppen jobbe hardere for å eliminere avfallsstoffer, noe som kan føre til dehydrering og tretthet. Dehydrering kan forårsake hodepine, svimmelhet, besvimelse og muskelkramper, noe som igjen kan påvirke kroppens evne til å øke forbrenningen negativt.

Tren regelmessig

hvordan øke forbrenningen - få økt forbrenning med trening
Regelmessig trening er viktig for å øke forbrenningen

Det å holde seg aktiv er en annen fin måte å øke kroppens metabolisme og forbrenne ekstra kalorier. Det å trene regelmessig er kanskje det mest åpenbare svaret på hvordan øke forbrenningen.

Når du trener, øker du pulsen og pusten, og utløser en prosess som kalles termogenese. Termogenese er dannelsen av varme av kroppen din. Sluttresultatet er at kroppen din bruker mer energi under treningsøktene, noe som fører til vekttap over tid.

Det er mange øvelser du kan prøve. Noen mennesker foretrekker å løfte vekter mens andre foretrekker kondisjonstrening. Uansett hva du foretrekker, bare husk at du alltid bør lytte til kroppen din og ikke presse deg selv forbi det som føles behagelig.

Få nok søvn

Både hjernen og kroppen din er avhengig av god og avslappende søvn for å fungere ordentlig. Å få tilstrekkelig søvn hver natt vil bidra til å regulere appetitten, humøret og energinivået. Kroppen din trenger en viss mengde søvn hver natt for å utføre sine funksjoner, inkludert å forebrenne mer. De fleste voksne trenger syv til åtte timer per natt.

Søvnmangel er ikke bra for verken kropp eller sinn. Forskning viser at folk som ikke får nok søvn har en tendens til å gå opp i vekt, utvikle diabetes og lider av depresjon. Mangel på søvn får kroppen til å frigjøre stresshormoner, noe som gjør at du har lyst på mat som er full av karbohydrater og fett. Dette er det motsatte av det du ønsker når du tenker på hvordan øke forbrenningen.

Spis mer grønnsaker

Grønnsaker som brokkoli, spinat, kål, blomkål, gulrøtter og tomater inneholder antioksidanter som bekjemper frie radikaler i kroppen din. Frie radikaler er molekyler som skader celler og DNA. De kan føre til kreft, hjertesykdom og andre sykdommer. Antioksidanter beskytter kroppen din mot disse skadelige stoffene.

Studier viser at folk som spiser mer frukt og grønnsaker har mindre sannsynlighet for å dø av kreft og hjertesykdom enn de som ikke gjør det. Grønnsaker er også lettere å fordøye enn kjøtt, noe som gjør at de gir deg mer energi uten å legge på seg.

Sørg for at du inkluderer rikelig med disse næringsrike matvarene i kostholdet ditt. Prøv å legge dem til salater, supper, gryteretter og stekeretter. Du kan til og med legge dem til smoothies og havregryn til frokost.

Det å spise mer grønnsaker er også en naturlig del av det å endre livsstilen sin for å lykkes med hvordan øke forbrenningen. Lag heller noen deilige grønnsakssnacks fremfor snacks med mye fett.

Drikk grønn te

Grønn te er fantastisk av mange årsaker. Ikke bare kan grønn te være med på å øke forbrenningen din, men den inneholder også en antioksidant kalt EGCG (epigallocatechin gallate), som er en kraftig forbindelse som beskytter cellene mot skade.

Grunnen til at grønn te kan øke forbrenningen er at den innholder katekin og koffein, noe som kan hjelpe deg å gå ned i vekt og øke stoffskiftet.

Noen studier har vist at å drikke grønn te kan redusere risikoen for å utvikle diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer. Andre studier sier at grønn te kan øke forbrenningen med 2-3 %. Derfor er grønn te populært hvis du for eksempel vil gå ned i vekt etter 50 eller på en sunn måte. Å drikke grønn te kan også bidra til å senke dårlig kolesterol og triglyserider. Annen forskning tyder på at grønn te kan bidra til å styrke immunforsvaret ditt.

Kort sagt er grønn te er full av næringsstoffer! Du kan nyte den iset eller varm, rett eller blandet til en smoothie, eller som et supplement. Bare sørg for at du unngår grønn te-tilskudd som inneholder i overkant mye koffein.

Hold deg unna bearbeidet mat

Bearbeidet mat inneholder ofte mye tilsatt sukker, usunne oljer og konserveringsmidler. Disse ingrediensene er ikke veldig næringsrike og kan faktisk bremse stoffskiftet. Det er det motsatte av hva du vil oppnå når du vil øke forbrenningen din.

Bearbeidet mat er også kjent for å forårsake fordøyelsesproblemer, noe som kan føre til overflødig oppblåsthet og gass.

Prøv å begrense inntaket av bearbeidet mat. Mange dagligvarebutikker tilbyr nå organiske alternativer som er lavere i natrium og kalorier. Sørg for å sjekke etikettene før du kjøper innpakket mat.

Spis fullkorn

Fullkorn er en veldig god kilde til fiber, vitaminer, mineraler og fytokjemikalier. Fiber holder tarmen din sunn og forhindrer forstoppelse. Fullkorn gir deg også energi, og holder deg i gang til lunsjtid. Hvis du vil øke forbrenningen er fullkorn derfor noe du gjerne bør legge til matplanene dine.

Å spise fullkorn kan også hjelpe deg med å opprettholde en sunn vekt. Forskning viser at folk som spiser fullkorn har en tendens til å veie mindre enn de som ikke gjør det. Fullkornsbrød, frokostblandinger og pasta er utmerkede kilder til fiber.

Begrens alkoholinntaket

Alkohol kan påvirke metabolismen din på flere forskjellige måter. For det første kan det å drikke for mye alkohol føre til at kroppen din lagrer fett i stedet for å brenne det av. Alkohol øker også sulthormonene dine, noe som gjør det mer sannsynlig at du overspiser fastfood.

De som drikker mye alkohol har også en tendens til å spise oftere, noe som kan føre til vektøkning. På toppen av det påvirker alkohol leveren din, og får den til å produsere flere enzymer som bryter ned karbohydrater og proteiner. Disse enzymene kan føre til insulinresistens, som er en tilstand der kroppen din blir motstandsdyktig mot insulin. Insulin spiller en nøkkelrolle i å regulere blodsukkernivået.

Så hvordan kan du vite om du drikker for mye alkohol? Sjekk toleransenivået ditt. Hvis du føler deg slapp, oppblåst eller trøtt etter noen drinker, er det på tide å kutte ned.

Ikke dropp frokosten

hvordan øke forbrenningen - spis sunn frokost som gir økt forbrenning
En sunn start på dagen er viktig for å få i gang forbrenningen

Frokost er dagens viktigste måltid. Ikke bare kickstarter det stoffskiftet, men det gir deg også energien du trenger for å starte dagen.

En studie publisert i Journal of Nutrition fant at folk som spiste frokost hadde betydelig høyere stoffskifte enn de som hoppet over det. Frokost hjelper deg å holde deg våken og fokusert hele morgenen, slik at du kan fokusere på oppgavene du har for hånden.

Hvis du har problemer med å våkne om morgenen, kan du prøve å ta en kopp kaffe først om morgenen. Koffein kan sette i gang stoffskiftet ditt, og hjelpe deg å forbrenne flere kalorier i løpet av dagen.

Spis frokost tidlig

En annen frokostrelatert faktor til hvordan øke forbrenningen er at du bør spise frokosten så tidlig som mulig etter å ha stått opp.

Forskning utført ved Stanford University viste at folk som spiste sitt første måltid på dagen innen to timer etter at de våknet, var i stand til å forbrenne flere kalorier enn de som ikke spiste frokost.
Å spise frokost tidlig kan bidra til å forhindre at du småspiser i løpet av dagen. Studier tyder også på at å spise frokost tidlig kan hjelpe deg med å holde deg til kalorimålene dine.

Vær rettferdig med deg selv

En av de enkleste måtene å komme i gang på reisen mot en sunnere livsstil med økt forbrenning er å sette seg realistiske mål. Bestem hvilke endringer du er villig til å gjøre, og lag deretter en plan for å oppnå dem.

Når du har bestemt deg for målene dine, bør du skrive dem ned. Hold målene dine synlige rundt hjemmet ditt, slik at du kan se dem hver dag. Du kan også sette målene dine på klistrelapper og legge dem ut på steder hvor du bruker mye tid. Prøv for eksempel å sett klisterlapper med målene dine på kjøleskapet, slik at du alltid ser dem når du er på kjøkkenet.

Når du når målet ditt, belønn deg selv for å nå en milepæl. Belønn deg selv en gang i uken eller måneden for å holde motivasjonen sterk.

Følger du disse stegene er du på god vei til å lykkes med hvordan du kan øke forbrenningen. Men husk at ting ikke er gjort på en dag.

Vit at du må være tålmodig. Det tar tid å endre livsstilen din, men å følge trinnene ovenfor vil hjelpe deg på veien med å øke forbrenningen og gå ned i vekt.


Kostholdsrådgiver | Alle artikler

Astrid Hansen kan mye om mangt når det kommer til kosthold, ernæring og helse. Med flere års erfaring som kostholdsrådgiver, både kommunalt og i det privat, vet Astrid akkurat hva som skal til for å gjøre matinntaket ideelt for å bidra til god helse.